La chute de Saigon le 30 avril 1975 a constitué un tournant radical pour l'ancienne capitale du Sud-Viet Nam et plus encore peut-être pour les communautés hoa qui y étaient installées. Les Nguyen puis les coloniaux français avaient largement fait appel à cette main d'oeuvre qualifiée et travailleuse dont le dynamisme humain et entrepreneurial avait largement contribué au développement des terres du sud. Lors de l'installation du nouveau régime les Hoa règnent quasiment en maître sur l'économie de la région. La mise au pas de ces communautés structurées et la réorientation de la politique et de l'économie entraineront une « redistribution » progressive du rôles de ces communautés et de ses membres. Ceux qui ne migreront pas devront, comme le reste de la société, composer avec les nouvelles règles du jeu. L'objectif de notre proposition est d'explorer la manière dont la société hoa et ses diverses composantes s'est, en 40 ans, adaptée tant sur le plan social qu'économique aux « glissements » d'un ordre communiste vers une société plus libre mais toujours sous surveillance.
The fall of Saigon on April 30, 1975 marked the end of the Vietnam War and the start of a transition period to the formal reunification of Vietnam into a socialist republic governed by the Communist Party of Vietnam: a sharp turn for the previous southern capital of the Republic of Vietnam. The changes were even more radical for the prosperous Hoa communities who had been living there for decades. The Nguyen, and after them the French colonial government, had widely used the Chinese for their hard working and entrepreneurial spirit. Therefore the Hoa had largely contributed to the development of the south. Before the communists came to power, their communities dominated the economy of the South. They slowly had to step down after 1975 when the new government decided to give a totally new impulse and reorientation to the economy. Therefore the roles were redistributed. From winners, the Chinese became losers. Those who had not fled had to, just like the rest of the society, compose with the new rulers. The object of my proposition is to explore how the Hoa society in its different parts adapted itself to the new condition. How they, in 40 years of communists, managed to fit into the new scheme of things and now live in a society which is nowadays a lot more free than in the past years but where they are still under survey.